Tuesday, May 12, 2009

13 Mei & 3 Kuasa

Blog ini setahun yang lalu dicipta HARI INI. 13 Mei. Sengaja dipilih tarikh itu pelancaran blog ini dibuat ada asbab-musababnya.

Sejarah keramat yang berlaku dan terjadi pada tanggal 13 Mei diketahui umum sebagai detik hitam di dalam rekod negara Malaysia.

Hari ini, 13 Mei menjelma lagi. Detik hitam hari ini kita tidak ketahui lagi. Karena tempoh masa 24 jam pada 13 Mei masih belum menghampiri tamat masanya.

Apapun yang berlaku pada 40 tahun dahulu, ianya TELAH berlaku. Kisah itu TIDAK BOLEH dipadam ataupun diFLASHBACK semula untuk diperbetulkan.


Hari ini, seawal pagi Abu Umar menerima satu (1) panggilan dari jauh. Nun jauh dari Sudan. Seorang sahabat.

Dari jauh rakyat Malaysia melihat kejadian demi kejadian ANEH lagi MENJIJIKKAN berlaku di tanah tumpah sendiri.

MALU! MALU! MALU! Katanya.

Rakan-rakan dari negara lain sekadar tumpang SIMPATI kepada peristiwa di Malaysia terutama di Perak khususnya. Di situlah katanya lagi, MAJORITY WIN!. Ya sesiapa pun setuju dengan FAKTA itu.

Di akhir perbualan, sahabat itu berkata, ada 3 kuasa yang punya HAK di dalam memutuskan satu-satu perkara (merujuk soal kemelut di Perak).

1. RAJA.
2. MAHKAMAH.
3. RAKYAT.

Pesannya lagi, HAK RAJA dan MAHKAMAH sudahpun diguna. Ianya tidak ke mana malah terus meninggalkan 1001 persoalan.

Berilah peluang kepada RAKYAT untuk menentukan HAK mereka. Kerana itu sahaja lagi PILIHAN dan PENYELESAIAN terakhir untuk menutup kisah duka lara.

Sekadar mengangguk tanda setuju, maka anakanda (gambar main cak-cak) mohon PERKENAN Tuanku untuk membubarkan DUN.

Mohon patik harap diampun.

Bertarikh 13 Mei, 2009.

No comments: