Thursday, April 2, 2009

Orang ASAL

Orang Asal merujuk kepada penghuni peribumi bagi satu-satu tanahair. Bicara tentang siapa yang sepatutnya ditakrif sebagai orang asal pun kadang-kadang menjadi bahan politik dan perdebatan yang tidak kunjung tamat.

Tugasan dari seorang anakguam hari ni cukup menggelikan hati. Dia meminta untuk mewakili dirinya membuat permohonan pengeluaran wang KWSP bagi tujuan pembinaan rumah banglo 3 tingkat untuk dihadiahkan kepada isterinya. Maka seperti biasa, sebelum berjumpa, sudah menjadi lumrah seorang peguamcara akan membuat research sedikit sebanyak.

Apabila diteliti syarat dan terma pengeluaran, satu syarat yang cukup pelik dan mampu membuatkan usus-ususku menari. Syaratnya berbunyi begini...

Senarai Dokumen Yang Diperlukan

A. Dokumen Utama

1.1 Borang Permohonan KWSP 9C (AHL)
1.2 Kad Pengenalan Malaysia
...........
...........
1.11 c) Gambar anda bersama Ketua Puak/Masyarakat di hadapan rumah.

Lucu bangat syarat ini. Sebenarnya syarat tersebut adalah untuk penduduk pedalaman (Orang Asal?) yang memohon.

Buat seketika klausa ini membawa aku mengingatkan akan HUKUMAN (Undang-undang) yang diamalkan oleh Kaum Temuan pada dahulukala. Kesalahan yang paling jahat pada zaman dahulu adalah MENCURI SUMPIT.

Hukuman bagi kesalahan tersebut adalah DIIKAT pada sebatang POKOK, dan kemudiannya pesalah tersebut akan DIMARAHI HABIS-HABISAN oleh kaum kerabat mangsa kecurian. Pesalah akan terus dimarahi sehinggalah dia bertaubat (nasuha) yang diakhiri dengan memohon maaf kepada keluarga mangsa.

Itulah hukuman dulu-dulu.

Jika hukuman itu masih diguna pada hari ini, aku tidak tahu, berapa ramai pemimpin UMNO yang akan dimarahi secara HABIS-HABISAN (sebab mencuri duit rakyat untuk bercuti ke luar negara atau wang rakyat digunakan untuk membeli jam tangan berharga RM159,000.00 sebagai hadiah kepada Menteri Besar Penyapu). Dimarahi itu satu cerita. Soal bertaubatnya itu.

Wujudkah ISTILAH bertaubat di dalam kamus mereka?

No comments: