Friday, March 13, 2009

Kes Speaker Perak (Persidangan Dun Bawah Pokok)

TERKINI!

Sebelum Mahkamah berehat tengahari tadi di Istana Keadlian Putrajaya, Mahkamah Rayuan telah memutuskan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak, V. Sivakumar boleh melantik peguamnya sendiri untuk mewakilinya dalam dua kes saman yang dihadapinya dalam krisis kepimpinan negeri Perak.

Minggu lalu, Menteri Besar Perak, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir dan enam Exconya memfailkan saman pemula terhadap Sivakumar untuk menghalang beliau mengadakan sebarang persidangan DUN.

Sebelum ini, peguam UMNO cukup sombong dan bongkak mengatakan, Sidang Dun di bawah pokok adalah tindakan yang sia-sia dan membuang masa. Masihkah kita ingat bahawa sebelum ini mereka berhujah bahawa Speaker adalah jawatan kakitangan kerajaan?

Mereka tahu bahawa hujah & fakta tidak menyebelahi mereka, justeru mereka cuba untuk bermain masa (melengah-lengahkan Dun untuk bersidang).

Hari ini Mahkamah Rayuan memutuskan sebaliknya. Saya percaya mereka akan merayu ke peringkat Mahkamah Persekutuan dan memohon mahkamah untuk menangguhkan ("stay execution") perintah tersebut.

Sama-sama kita tunggu dan lihat, sejauh mana puak ini berterusan dengan permainan mereka di dalam mentafsir undang-undang versi shilaka!

No comments: