Friday, March 27, 2009

Kisah Abdul Aziz Rantisi

Khutbah di Surau An Nur sebentar tadi sememangnya dan seolah-olah yang ditunggu-tunggu oleh ahli kariah sekitarnya. Ust Zulkifli Ahmad yang dijemput oleh pengurusan Surau An Nur cukup memberikan satu suntikan semangat kepada pejuang Keadilan walau di mana saja berada. Banyak input yang disampaikan oleh khatib. Namun ada 1 kisah yang mungkin boleh kita hayati dan jadikan teladan.

Kisah 1 berkisar dengan Abdul Aziz Rantisi (gambar), seorang pediatrician merupakan di antara pengasas dan jurucakap bagi Hamas di Palestin. Beliau menerajui Hamas setelah Syeikh Ahmad Yassin dibunuh kejam oleh Yahudi laknatullah pada 22 Mac 2004. Dilahirkan pada Oktober 1947 di sebuah kampung di antara Ashkelon dan Jaffa, beliau dikurniakan dengan 6 cahayamata dengan isteri yang solehah.

Yahudi laknatullah pernah merancang untuk membunuh beliau berkali-kali tetapi gagal. Percubaan yahudi yang paling hampir menamatkan riwayat almarhum adalah pada 10 Jun 2003 ketika beliau sedang perjalanan bersama anaknya. Walaupun Al-Marhum selamat tetapi anaknya syahid akibat daripada serangan itu (Gambar).

Walaupun acapkali beliau selamat, Al-Marhum telah syahid 17 April 2004. Beliau syahid di hadapan rumahnya sendiri di dalam keadaan berwudhuk setelah dibom oleh yahudi berkali-kali.

Di dalam khutbah yang disampaikan oleh khatib, beliau menegaskan bahawa pejuang-pejuang Hamas ini berperang menentang yahudi dengan sepenuh hati dan tanpa rasa takut sedikit pun di dalam diri mereka. Kecintaan mereka kepada Allah dan Rasulullah serta ajaran Islam yang mereka anuti melebihi daripada semua benda.

Menurut cerita isteri Abdul Aziz Rantisi ketika suaminya dibunuh oleh yahudi, al-marhum baru saja melawat saudaranya. Di saat suaminya dibunuh kejam, beliau sedikitpun tidak bersedih malah makin bersemangat dengan perjuangan Islam. "Suamiku telah syahid di dalam memperjuangkan ajaran Islam. Suamiku pejuang kebenaran dan keadilan!".

Di ketika inilah khabtib bertanya kepada makmum yang terdiri daripada kaum adam....

"Jika kita berada di tempat Abdul Aziz Rantisi, apakah reaksi isteri kita?"

"Adakah dia akan berkata seumpama isteri Abdul Aziz Rantisi?"

"Kita sebagai suami, mesti mendidik isteri dan anak kita agar bersama di dalam perjuangan ini. Perjuangan menegakkan kebenaran dan keadilan".

Takbir!


No comments: