Friday, February 20, 2009

Haruman Minyak Wangi

Tak tahu mengapa hari ni aku rasa nak berbicara/berceloteh tentang Minyak Wangi. Dulu bagi aku sama je minyak wangi tu. Rupanya, makin hari makin kita ni belajar ilmu baru.

Masa student dulu, sebut je minyak wangi maka minyak attar la aku punya minyak wangi. Guna minyak attar sebab murah, likat dan tahan lama. Padahal sebab murah je. Masa student maa. Sekarang ni, masa bekerja, macam-macam jenis dan jenama minyak wangi yang dah diguna. Dulu pakai jugak la minyak wangi dari sekutu yahudi & amerika. Sejak kempen boikot ni, aku stopped (fullstop) terus. Minyak wangi keluaran tempatan pun boleh tahan. Minyak attar pulak sekarang ni masih dalam koleksi aku. Ada 4-5 jenis bau-bauan aku ada. Biasanya minyak attar ni aku guna untuk upacara khusus seperti baju sembahyang nak ke surau dan ceramah.

Sebut minyak wangi atau nama omputihnya parfum, ada yang eja perfume dan macam-macam lagi, tadi tengah makan tengahari ada promoter jalanan datang pada aku. Dia promote minyak wangi. Terbaru di pasaran katanya lagi. Tetapi belum masuk pasaran. Hari ni adalah promosi dan harganya pun promosi. Jumpa orang macam aku memang kena M16 la mamat tu. Apapun, aku berterima kasih kepada dia kerana memberikan aku satu ilmu hari ni. Ilmu Minyak Wangi.

Alkisahnya, yang kita panggil minyak wangi ni, ada beberapa istilah. Kalau sesiapa yang tak tahu, boleh jadi tahu la ilmu minyak wangi hari ni. Berikut adalah perbedaannya:-

[1]. Parfum - Paling PEKAT dan biasanya paling MAHAL sebab harumannya paling KUAT.

[2]. Eau de Parfum - Kepekatannya KEDUA tertinggi dalam salasilah keluarga minyak wangi ni. Baunya boleh tahan hingga 8 jam. Ianya sesuai untuk dipakai ke majlis formal atau makan malam.

[3]. Eau de Toilette - Kurang pekat. Harumannya pula separa ringan dan baunya boleh bertahan lebih kurang 3-4 jam sahaja. Jenis ni sesuai untuk kegunaaan harian seperti ke ofis atau jamuan separuh ringan.

[4]. Eau de Cologne - Dalam pertalian saudara minyak wangi, yang ni paling rendah kepekatannya. Haruman ringan dan kekal sekitar 2-3 jam saja. Ianya sesuai untuk pemakaian kasual atau apabila berada di dalam cuaca panas.

Itulah antara kaum kerabat MINYAK WANGI yang aku tahu hari ni. Jangan main tibai je ingat semua minyak wangi itu parfum.

Di meja solek isteri aku, kalau tak silap ada 3 jenis. Kadang-kadang tu tersalah guna pun biasa. Hehe. Orang lelaki ni mudah. Asal wangi. Jalan!.

Maka tuan-tuan, "Biar kurang diajar (ilmunya) sebab boleh belajar, tapi JANGAN kurang ajar."

Sekian.

No comments: