Tuesday, February 17, 2009

070409 Bakal Berlaku 3 PR Kecil?

Disuntingedit dari blog http://www.khalidsamad.com

Mengikut apa yang dilaporkan, YB Eli sedang tidur dan tidak sedar gambar-gambar berkenaan diambil. Berdasarkan apa yang dilapor ini, tanpa apa-apa andaian tambahan, jelas, YB Eli adalah mangsa usaha pencabulan yang dilakukan atas sebab-sebab tertentu. Ada bermacam-macam andaian yang telah dibuat. Ada yang mengandaikan ini tindakan orang yang cemburu terhadapnya. Ada yang kata ini permainan politik BN yang begitu terdesak, tiada modal, terpaksa mengutus orang mengambil gambar beliau secara curi dalam keadaan dia sedang tidur.

Ada juga yang membuat andaian ianya hasil dari hubungan intim di antara YB Eli dan seorang kekasih yang akhirnya, demi wang, menjual gambar-gambar ini. Ya, wang menjadi manusia pengkhianat dan tiada yang lebih arif tentang ini dari BN. Ini terbukti di Perak. Nak hasilkan pengkhianat, BN-lah pakarnya. Namun, dalam kes ini, ia tetap merupakan satu andaian. Mungkin andaian-andaian ini benar, mungkin tidak.

Maka buat masa ini, tidak perlu kita membuat andaian-andaian yang tidak mampu kita buktikan. Apa yang penting ialah kita akui YB Eli merupakan mangsa dan tindakan pihak yang mengambil gambar-gambar tersebut perlu dikutuk. Ianya merupakan tindakan yang mencabuli hak ‘privacy’ YB Eli di rumah beliau sendiri dan tindakan mengendap dan mengintip seseorang demi mencari dan seterusnya mendedah kelemahan seseorang adalah jelas dikutuk oleh Islam.

Ada pula yang mencadangkan, tidakkah sepatutnya YB Eli meletak jawatan? Saya ingin bertanya kembali, mengapa? Apakah kesalahannya? Adakah tidur tanpa baju di bilik tidur sendiri satu kesalahan? Sejak bila? Ianya mungkin amalan yang pelik bagi sesetengah golongan, tetapi ia tidaklah menjadi satu kesalahan. Lainlah kalau berbogel dikhalayak ramai.

Ada yang menambah dan mengatakan ini bukti kurangnya moral kerana pasti YB Eli mempunyai hubungan seks dengan orang yang mengambil gambarnya. Itu sekali lagi andaian dan sekiranya YB Eli seorang Islam, nak dituduh zina sebegitu, pihak penuduh perlu membawa 4 orang saksi. Kalu tiada, diam! Andaian-andaian tak main. Boleh jatuh kazaf.

Malahan, sekiranya ada pengakuan dari satu pihak bahawa dia telah melakukan hubungan seks dengan seseorang sekalipun, pengakuannya hanya tersabit kesalahan atas dirinya sahaja sebagai pihak yang mengaku bersalah, bukan keatas pihak yang satu lagi. Begitulah adilnya hukum Islam. Tidak tergopoh-gopoh dan tidak ghairah untuk menyabit kesalahan seseorang. Kalau kita lihat pada kes-kes pada zaman Rasulullah (SAW), orang lelaki yang mengaku berzina tidak pula ditahan dan diseksa sehingga dipaksa memberitahu siapa wanita yang berzina dengannya. Yang mengaku sahaja yang dihukum. Malahan, yang tarik balik pengakuan, ditarik balik hukuman. Itu kaedahnya terhadap orang Islam. Tetapi, YB Eli bukan seorang Islam.

Kalau beliau dipaksa atau didesak meletak jawatan, maka mereka-mereka yang menganiayanya akan mencapai kehendak mereka. Dan kerajaan Selangor kehilangan seorang yang (setakat mana saya tahu) menjalankan tugasnya dengan dedikasi. Namun, akhirnya persoalan ini perlu dikembalikan kepada YB Eli sendiri. Mungkin selama ini beliau tidak sangka betapa kotornya politik Malaysia. Mungkin dia sendiri sudah menjadi muak dan naik meluat dengan kekotoran ini. (Saya difahamkan beliau menangis semasa bercerita tentang hal ini kepada Dr. Lo’ Lo’). Mungkin beliau sendiri yang ingin meletak jawatan.

Atau, beliau ingin lawan dan tidak tunduk kepada musuh yang menggunakan segala taktik yang kotor terhadap beliau. Kekotoran yang seperti inilah yang ingin beliau nyahkan dari politik Malaysia dan oleh itu beliau akan terus berkhidmat.

_______________________

Sebentar tadi, Exco Kerajaan Negeri Selangor (Pakatan Rakyat), Elizabeth Wong membuat Kenyataan Akhbar (PC) memaklumkan bahawa beliau MENAWARKAN untuk RESIGN dari jawatannya sebagai Exco & Adun. Satu tindakan yang kalau boleh kita katakan BERTANGGUNGJAWAB daripada seorang YB.

Utusan Meloya melaporkan, "
Elizabeth Wong tawar letak jawatan Exco dan kerusi Dewan Undangan Negeri"

PETALING JAYA 17 Feb. — Elizabeth Wong, yang diasak dalam kontroversi berikutan penyebaran gambar bogel beliau, telah menawarkan diri untuk meletakkan jawatan Exco Kerajaan Negeri Selangor dan kerusi Dewan Undangan Negeri (ADUN) kawasan Bukit Lanjan.

“Saya telah memutuskan untuk menawarkan peletakan jawatan sebagai anggota exco kerajaan negeri Selangor dan begitu juga sebagai anggota dewan undangan negeri bagi Bukit Lanjan,” katanya kepada pemberita di sini hari ini. - Bernama

Apabila berlaku kekosongan di dalam satu-satu Dun, YB Tuan Speaker akan memaklumkan kepada SPR. Sehingga ke saat ini, kita tidak dimaklumkan samada oleh Media atau Memo dari Pejabat Tuan Speaker bahawa YB Adun Bukit Lanjan telah meletak jawatan. Jika telah dimaklumkan kepada SPR, sudah tentu SPR akan menetapkan tarikh PR Kecil Bukit Lanjan.

Melihat kepada keadaan semasa, sudah pasti SPR akan memilih TARIKH yang SAMA diputuskan sebelum ini iaitu 7 April 2009 (Selasa) sebagai TARIKH PILIHAN yang IDEAL utnuk diadakan PR Kecil.

Ini merupakan satu PELUANG KEEMASAN yang BN nanti-nantikan di mana dengan diadakan pada tarikh yang sama, maka kononnya peluang untuk mereka "merampas" 1 kerusi Parlimen dan 2 Adun adalah cerah. Yang menariknya, ketiga-tiga kawasan ini melibatkan BUKIT iaitu Parlimen BUKIT Gantang, BUKIT Selambau dan BUKIT Lanjan.

Pinjam kata-kata YB Wahid Endut (P036 - Kuala Terengganu) yang hadir di Jamuan Terima Kasih dan Ceramah YB MAWE ahad lepas di Bangi, "
Ke PERMATANG (Pauh) sudah, ke KUALA (Terengganu) pun sudah, sekarang kita ke BUKIT pula!".

Tarikh 070409 atau 7 April 2009 merupakan satu tarikh yang menarik kerana:-

1) Tarikh tersebut (Hari Selasa) adalah HARI BEKERJA. Puak BN memang sengaja menyusahkan petugas PR supaya dipaksa untuk ambil cuti lebih;

2) Perhimpunan Agung MIC/ Umno baru sahaja selesai. MIC/Umno berharap dengan SEMANGAT yang masih berkobar-kobar sebab baru je habis AGM (Baca : Poket/Kantung penuh dengan pitih tuh), maka Petugas-petugas BN akan berJIHAD seikhlas dan sepenuh hati;

3) Barisan kempinan MIC/Umno yang baru akan menayangkan/menunjukkan bahawa pilihan perwakilan ke atas diri mereka adalah tepat;

4) Pada tarikh tersebut Dollah Badawi bukan lagi PM Malaysia;

5) Che Det telah berjanji bahawa jika Dollah letak jawatan, beliau akan MASUK semula Umno. Bila Che Det masuk Umno semula, sudah pasti beliau akan berkempen untuk BN/Umno.

Apapun persoalannya, Pilihanraya Kecil manakah yang menjadi PRIORITI kita?

Di Perak, Kedah atau Selangor?

No comments: