Wednesday, June 4, 2008

5 Mei 2008 - Nilai Pampers Umar NAIK lagi ke mama?

Sore tadi sekitar jam 6.17 petang waktu jam Astro, aku terima satu SMS daripada clientku yang kini sudah jadi kawanku. Katanya, "Tuan, Harga Minyak Petrol naik 78sen tengah malam ni, per liter jadi RM2.70 dari asalnya RM1.92. Stesen Minyak sekarang JAMMED". Aku senyum saja baca SMS itu. Aku ingat sekadar SMS lawak yang ada menceritakan Minyak Pala, Minyak Kelapa, Minyak Anu dan Minyak Una naik harga, maka aku buat biasa2 aja. Terdetik aku nak baca lagi sekali SMS tadi. Eh! Macam betul je ni. (Aku TAK tingok @ dingar berita lagi tentang pengumuman PMku yang baik hati, yang beriman, yang "clean", yang tampak "syurga" di wajahnya akan kenaikan harga minyak). Maka dengan tiba-tiba, aku yang sudah sampey di rumah 16 minit tadi, keluar ke depan rumah. Rumahku depan stesen PETRONAS maaa. Bilaku keluar, MasyaAllah, depan rumah aku pun kereta sudah ada saf yang rapat-rapat muncung & punggung badan keretanya. Solat pun tak serapat itu safnya. Barulah aku percaya. Betul lah kata hati kecilku. Terus aku capai PC ribaku. Aku ON kan broadband maxis. Buka web berita dari pelbagai punca. SAHIH. CONFIRMED!!!

Tanpa ragu-ragu, digerakkan kereta 1.5 seriesku. 21 minit lamanya diambil dari pintu pagar rumah aku untuk menuju ke gagang pam minyak petronas yang hanya 42 meter saja jaraknya. Punyalah KESESAKAN berlaku. Dalam aku sibuk-sibuk mengensot-ensot keretaku ke arah pam minyak, kereta YB Dr Shafie pun lalu. Aku Hon, dia pun Hon sambil angkat tangan macam DSAI. Hon aku maksudnya barangkali, Assalamualaikum YB. Hon YB maka mungkin jawabnya Waalaikumusalam Tuan.

Bila berbicara soal harga minyak ni, mau tak mau kita kena terima hakikat. Seperti kata PMku yang alim lagi warak, bandingkan harga dengan Singapore, Thailand, etc.... Malaysia masih antara yang terendah. Rakyat kena BELAJAR berjimat cermat. Jangan MEMBAZIR. Baca muka depan paparan dada akhbar arus perdana hari ini sudah cukup memberi SIGNAL. Cuma aku saja tak paham. Lepas hari ni barulah aku paham. Kalau nak naikkan harga minyak, buat Pilihanraya Umum dulu. Lepas tu baru boleh naikkan harga minyak. Perkara ini berlaku tahun 2004. Naik 30 sen maaa. Cuma kali ni, naik 78sen. Dulu naik 30 sen sebab Kelantan GAGAL ditawan. Sekarang naik 78sen tolak 30 sen sebab Kelantan gagal dirampas lagi, maknanya ada baki 48sen. 48sen maknanya, hilang 4 negeri (satu negeri umpama dinilaikan pada paras 12sen). 12sen darab 4 negeri sama dengan 48sen. 48 sen campur Kelantan 30sen, maka jumlahnya 78sen. Sifir mudah. Mujur Terengganu tak dirampas oleh Pakatan Rakyat, kalau tidak minyak naik lagi 12 sen menjadikan nilai kenaikan 90sen. Atau 1 liter jadi RM2.82. Syukur...... ada hikmah rupanya. Itu belum campur KALAU Pakatan Rakyat tawan Perlis. Fuh.. naya-naya. Itu SIFIR NAKAL dan kaitannya dengan kenaikan 78sen. Kena ada nombor 8 tu nombor tuah kata orang Cina, ONG maaa. Sebab tu PRU12 dibuat pada 8 Mac. Mac tu BULAN 3. 3 maksudnya HIDUP. 8 + 3 = ONG yang HIDUP. Memang PRU12 bagi ONG yang HIDUP kepada Pakatan Rakyat. Sebab itu juga, 1.5 & 1.4 series aku no platenya 8883. (Hehe).



Bila sebut kenaikan 78sen, dibundarkan kepada kempen SENANG kira jadi 80sen, aku teringat akan PAMPERS si Umar Nashrullah, anakku yang comel. Satu bulan biasanya akan beli 2 pack HUGGIES DRY DIAPERS. Harga 1 pack biasanya RM33-34. SENANG kira ambillah RM33 (HIDUP HIDUP). 1 pack ada 84 pampers. 84 darab dua pack = 168 pampers. 168 bahagi 30 hari, maka satu hari baby Umar akan guna 4-6 pampers. 1 pampers nilainya 39sen. SENANG kira 40sen. Kalau isi minyak 1 liter dengan harga kenaikan 78sen (80sen), maka boleh dapat/beli 2 pampers (bukan 2 pack beso tuh). Ada 2 maksud di sini. (1) Isi 1 liter sekarang, maka nilai kenaikan tu tadi boleh beli 2 pampers. (2) Isi 1 liter, kos budget untuk beli huggies kena tolak 2 pampers. Satu bulan purata kereta aku & isteri MINUM minyak sekitar 300 liter. Kalau 300 (liter) X 80sen (78sen) = < > RM240.00. Ini nilai kos kenaikan 78sen (80sen) tu aje. Kalau 1 bulan, dengan duit RM240 tadi tu boleh beli 7-8 pack huggies.

Kerajaan kata nak bagi REBET (Subsidi cash) lebih kurang RM625 kepada rakyat (selepas bayar roadtax). RM625 tu setahun. Cuba bahagi 365 hari, maka 1 hari nilai SUBSIDI tu tadi adalah lebih kurang RM1.70. Kalau kira balik, kos kenaikan 78sen tu tadi, sebulan purata kenaikan adalah RM240. RM240 X 12 bulan = RM2,880. RM2,880 bahagi 365 hari, maka 1 hari nilai FULUS (tambahan) yang dikeluarkan adalah RM7.90. Kalau kira betul2, wang (tambahan akibat kenaikan 78sen tu tadi) yang aku keluar bagi 1 hari RM7.90 tolak subsidi cash RM1.70, maka nilai yang aku TETAP kena keluar adalah RM6.20. Itu sehari. Sebulan? RM6.20 X 30 hari = RM186 aku kena keluar EXTRA selepas ini.


MENTERI kata, kenaikan harga minyak ini tidak akan menyebabkan harga barang-barang lain naik. Aku pun setuju juga dengan kenyataan ini, setakat pada hari ini. Tunggu 2 minggu lagi. Kita tengok. Tunggu dan lihat.

Apapun, Pampers & Minyak tatap kena beli. Kedua-duanya dah jadi KEPERLUAN dan bukannya KEHENDAK. Nak tak nak, kena beli juga. Kita masih di dalam LINGKARAN roda hidup yang sama. Teringat kata sorang menteri, tak nak beli minyak, naik kereta lumbu la dey! Tapi kalau betul boleh naik kereta lembu, pihak konsesi bagi ke lalu ikut HIGHWAY? Parkir di Tempat Parkir Kereta. Bayar Parkir macam kereta2 lain?

SENDIRI la lu PIKIR!




No comments: