Tuesday, October 13, 2009

DUN Perak bersidang 28 Oktober 2009!

Mahu atau tidak, DUN Perak mesti bersidang selewat-lewatnya pada 7 November 2009.

Ini kerana Undang-Undang Tubuh Negeri Perak memperuntukkan bahawa sekiranya TIADA persidangan DUN diadakan di dalam tempoh 6 bulan maka DUN tersebut akan terbubar dengan sendirinya. Makna kata, berpilihanrayalah pula selepas itu.

Namun, dari satu sudut, SPR punya kuasa juga menentukan samada PERLU atau TIDAK diadakan pilihanraya. Ini mengambil kira masa satu-satu DUN/Parlimen itu perlu dipilihanraya atau tidak. Sebagai contoh, satu-satu Pilihanraya Umum akan diadakan di dalam tempoh masa 5 tahun atau kurang. Biasanya tahun keempat (ke-4) PRU akan diadakan iaitu beberapa bulan sebelum mencecah usia 5 tahun. Maka berbalik kepada kuasa SPR tadi, jika satu-satu DUN/Parlimen itu tiada Ahli Dewan/Parlimen disebabkan oleh meninggal dunia, sakit dan meletak jawatan di dalam tahun ke-3 atau ke-4 atau beberapa bulan sebelum tamat tempoh 5 tahun/1 penggal DUN/Parlimen, maka SPR mempunyai kuasa untuk memutuskan sama ada kewajaran Pilihanraya Kecil diadakan atau sebaliknya.

Kembali kepada isu di Perak tadi, Notis daripada DUN melalui Speaker HARAM telah dihantar kepada semua ADUN Perak yang berkehendakkan kehadiran ADUN-ADUN.

Persoalan yang berkecamuk lagi dan lagi dan berterusan adalah, adakah Speaker HARAM yang tidak punya LOCUS STANDI untuk memanggil sidang DUN itu sah?

Sekalipun buat masa material sekarang ini Mahkamah Rayuan telah memutuskan bahawa Mahatma Zambry (setakat ini) masih lagi MB "Mahkamah", tetapi dia sekalipun tidak punyai kuasa untuk melantik Speaker.

Maka, panggilan sidang DUN pada 28 Oktober 2009 ini adalah TIDAK SAH dan VOID AB INITIO.

Melainkan ianya dipanngil oleh Tuan Speaker YB Sivakumar.

Sekali lagi negeri Perak di dalam negara 1Malaysia menjadi tumpuan dunia.

28 Oktober 2009 Sidang DUN Haram yang dipanggil oleh Speaker HARAM semasa penjawatan MB Mahkamah. Hah! Moleklah tu!.

Apapun, jika
Tuan Speaker YB Sivakumar juga turut memanggil mesyuarat sidang DUN pada tarikh yang sama, maka tak sabar rasanya nak melihat dan menunggu KEGANASAN (yang mungkin akan) berlaku lagi di dalam Dewan yang Mulia DUN Perak.

Siapa pula diheret, diterajang selepas ini?

Mungkinkah FRU yang siap lengkap dengan peralatan anti rusuhan akan masuk ke Dewan?

Sama-sama kita tunggu.

No comments: